Gustlik Center: Gustlik E-File

Portal o tematyce gier wojennych spod znaku Generals SSI
Najczęściej zadawane pytania:
Pobierz: Gustlik E-File v. (Pobrań: 4768)
Czym jest Gustlik's 'polish' efile ?

Jest to, w gruncie rzeczy, po prostu kolejny plik "sprzętowy" do PG2 - tak jak efil Adlera, Leon'a, RSF, SSI, czy wiele innych, stworzonych w ciągu 10 lat istnienia gry Panzer General 2 na rynku.

Czym różni się od innych efili ?

Przede wszystkim, podejściem do sprzętu Wojska Polskiego. Do tej pory, mimo wielu, skądinąd sumiennych, prób pokazania Armii Polskiej - efekt zawsze budził kontrowersje i pretensje u rodzimych graczy. Ten plik ma ambicje zaspokoić najbardziej wyszukane potrzeby polskich użytkowników PG2.

Czy, w takim razie, nadaje się tylko do scenariuszy i kampanii dla Wojska Polskiego ?

Absolutnie nie - efil zawiera sprzęt wszystkich głównych aktorów II Wojny Światowej: Niemiec, USA, ZSRR, Wlk. Brytanii, Francji, Japonii, Włoch, a także kilkunastu mniejszych krajów: Czech, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Belgii, Bułgarii, Rumuni, Węgier, Holandii, Australii - i w tym zakresie będzie wciąż rozwijany.

Na czym polega 'szczególne potraktowanie' Polski ?

Jak wiadomo Polski żołnierz walczył zarówno na froncie wschodnim w strukturach Armii Sowieckiej, jak i na Zachodnim wspólnie z Anglią i USA. Do tej pory Armia Polska traktowana była jako całość, co oczywiście jest błędem, ponieważ nie można mieszać sprzętu z frontu zachodniego, ze sprzętem sowieckim, na którym walczyło LWP na wschodzie.

Podobno są tam jakieś fikcyjne jednostki ?

Tak - na tym też polega szczególne podejście do Polski. Otóż jednostki polskie podzielone są na trzy różne "niby-kraje", Polska 1939-55, Polskie Siły Zbrojne Na Zachodzie i Ludowe Wojsko Polskie. Każdy z tych "niby-krajów" może funkcjonować oddzielnie, można też łączyć je ze sobą, dla dowolnych celów kampanijno - scenariuszowych. Można napisać kampanię (scenariusz) dla bitew wrześniowych, dla kampanii na zachodzie, lub na wschodzie z udziałem polskich żołnierzy. Można też napisać kampanię typu: "co by było gdyby", czyli gdyby Polska przetrwała wrzesień 39 i dalej produkowała sprzęt w oparciu o przedwojenne plany na lata 40-te. To są właśnie fikcyjne jednostki - czyli: "Polska walczy dalej"

A inne fikcyjne jednostki ?

Nie ma żadnych innych fikcyjnych jednostek - reszta wyposażenia jest jak najbardziej autentyczna. Owszem wzbogaciłem efila o kilka interesujących jednostek, które z różnych przyczyn, w różnych krajach nie weszły do działań bojowych, ale wszystko co jest w efilu ISTNIAŁO NAPRAWDĘ.

Czy te fikcyjne polskie jednostki nie zakłócą historycznej wierności scenariuszy ?

Nie - jak wspomniałem Polskę podzieliłem na trzy "niby-kraje":

1-Polska 1939-1955
2-Polska PSZ
3-Polska LWP

Tylko pierwsza z nich zawiera fikcyjny sprzęt powrześniowy. Jeśli ktoś chce trzymać się historii wystarczy, że jako Polskę podstawi kraj 2, lub 3 a otrzyma wyłącznie historyczny sprzęt polskich jednostek. W zależności od życzenia - na wschodzie, lub zachodzie.

Jakie lata obejmuje efil ?

Od początku lat trzydziestych - po rok 1955. Ma to umożliwić oddanie konfliktów od Hiszpanii aż po wojnę w Korei Takie są założenia. Na razie sprzęt powojenny (zimnowojenny) zbudowany jest dla USA i ZSRR, bo prace koncentrują się wciąż na okresie najbardziej wszystkich interesującym, czyli II Wojnie Światowej. Ale doefila wprowadzone są też takie kraje jak Chiny, ChRLD, Korea Pn i Korea Pd, których jednostki będą sukcesywnie rozbudowywane.

Co jeszcze różni ten efil od innych plików sprzętowych ?

Przede wszystkim jest to tzw. "low efile", czyli ceny jednostek w nim są dość przystępne. Obecna tendencja do zawyżania kosztów sprzętu jest, moim zdaniem, skierowana wyłącznie do doświadczonych graczy, natomiast ja chciałem uczynić krok w kierunku tych, którzy oczekują rozwiązań bardziej "przyjaznych"

Czy to oznacza, że jest to efil dla początkujących ?

Nie, bo nie ma czegoś takiego jak: efil "dla początkujących". Na każdym pliku sprzętowym, można napisać kampanię łatwą i trudną, oraz takiż scenariusz. Wszystko zależy od autora kampanii, natomiast na "tanim efilu", można o wiele elastyczniej zarządzać sprzętem i jest on bardziej przyjazny dla gracza. Aczkolwiek ostateczny ruch w kwestii trudności, należy do autorów (autora) samej bitwy.

Ale czy w takim razie przeciwnik nie zniszczy mnie ciężką artylerią, kupioną za grosze ?

Każdy sprzęt ma swoje wady i zalety, oraz filozofię użycia. Generalnie starałem się projektować efila tak, aby cięższy sprzęt był skuteczniejszy, ale bardziej kłopotliwy w utrzymaniu. Im większe działo, tym mniej ma amunicji, a do poruszania się potrzebuje większego (droższego) ciągnika. Koniec z przypinaniem ciężkich armat do ciężarówek i gnania z nimi po 8 heksów na kolejkę. Podobnie z lotnictwem - im większy samolot, tym mniej ma amunicji, przez co wymaga bardziej uważnego wykorzystania, oraz powoduje problemy logistyczne... Już nie będzie bombowców z amunicją na 7 kolejek, które mogą bombardować mimo utraty lotniska. Dlatego zakupy, choć bardziej dostępne niż w drogich efilach, trzeba bardzo dokładnie rozważyć, bo łatwo mogą okazać się 'niedźwiedzią przysługą'.

Tani efil, to podobno przestarzała koncepcja...

To kwestia bardzo dyskusyjna, choćby dlatego, że od dawna nikt takich efili nie robił. Jest to nawiązanie do oryginalnej siatki cenowej z pierwszych lat istnienia PG2, ale efil spełnia wszystkie wymagania nowoczesnych scenariuszy i kampanii pisanych na grę w wersji 2.00 i wyższej. Dodatkowe możliwości jednostek, zróżnicowany, przypisany do wagi sprzętu - transport, włączone/wyłaczone wsparcie artyleryjskie, w zależności od rodzaju artylerii, zastosowanie klas dotąd "ukrytych" jak Flak, czy Level Bomber - to wszystko zgodne jest z najnowszymi trendami w projektowaniu plików sprzętowych.

Jakie są zatem główne, chrakterystyczne cechy sprzętu w tym efilu ?

Bardzo starałem się zwrócić uwagę na dynamikę gry. To jest dość mocny i szybki efil. Stosunkowo wysokie statystyki ataku dla wielu jednostek, oraz wyższa niż gdzie indziej ruchliwość, spowoduje, że niewiele potyczek kończyć się będzie wynikiem 0:0, 1:0 czy 0:1. Artyleria strzela dalej, a pojazdy jeżdżą szybciej, to sprawia, że premiuje on dowódców "manewrowych", którzy nie boją się wychylić nosa z okopów. Niestety (lub "stety"), pokazuje on również bezlitośnie, jaką przewagę daje wykorzystanie środków mechanicznych na polu bitwy. Oczywiście wszystkie dane zotały opracowane konsekwentnie, na podstawie jednolitych tabel przeliczeniowych - natomiast bez relatywizacji, bardzo charakterystycznej dla innych efili. Z punktu widzenia autora - interesowały mnie jedynie dane techniczne. Kwestię dowodzenia, organizacji armii - pozostawiam grającym. Nie było moim zamiarem wyręczanie kogokolwiek. Podam prosty przykład - często zaniża się statystyki dla sprzętu francuskiego, mówiąć, że wprawdzie to był dobry sprzęt, ale fatalnie dowodzony. A przecież to gracz dowodzi - to gracz ma pokazać, że da się obronić Francję!! Zatem dane i jeszcze raz dane bez relatywizowania i wszelkiej maści 'kontekstów'.